10 jan

vi kör en liten förlossningsgrej till då. om inte annat för lite minne för mig =)

henny skulle vi ha 27 dec. gjorde INGENTING om vi gick över nyåret. men när kl va 00.10 på nyår så fick hon gärna komma =)

10 jan (pappas födelsedag och en kompis födelsedag) hade vi tid för samtal om igångsättning. lördagen 7 jan började jag smått känna av lite värkar. dessa pågick till söndagen med o natten mellan söndag o måndag hade jag kontakt med förlossningen, stefan fick springa upp o ner för trappan (bodde i kinna, i ett hus med två sovrum uppe, kök/vardagsrum på entreplan och toalett i källaren)för att värma blöta handdukar åt mig som skulle lindra värken lite. han var lite irriterad på att han inte fick sova. på måndagmorgon skulle vi få komma till förlossningen. jag satt nere o väntade på att stefan skulle vakna. när han väl kom ner säger människan "du hör väl av dig då under dagen om nåt händer" han skulle till JOBBET!! hmmm..undra hur tankarna gick där...typ inte alls HAHA så jag fick snällt (läs: förbannad) säga att han fick ringa jobbet o säga att han inte skulle komma.

vi åker in, vi får ett rum, jag blir undersökt. öppen 3 cm. vi får lämna förlossningen om vi vill så vi åker till min syster på tullen. äter pizza (läs: tittar på pizzan o när de andra äter) sen åker vi tillbaka. kontroll igen. 3 cm öppen YEEEY =(
sen badar jag lite. jag badar, stefan sitter jämte i en sackosäck o läser bilsport. har väldigt ont. sen blir det koll igen. 3 cm fortfarande. spelar lite kort med stefan.
kl 21 på kvällen kollar de igen för säkerhetsskull. 4 cm!! YEEEY...äntligen kan jag få nåt som lindrar smärtan. tar ryggmärgsbedövning. när den verkat somnar jag en stund. o stefan med.
sen har jag inte koll på tider o så men smärtan blir mycket värre vid 2 kanske o sen vid 3.25 kommer vår uuunderbara henny. 3950 gr o 52 cm lång. hon delar födelsedag med en av mina äldsta vänner alltså o sin morfar. de enda som vi typ kände som fyllde år i januari (har ju blivit fler framöver)

_____________________________________________________________________________________

vi blir kvar på bb tisdagen och onsdagen o torsdag lunch får vi åka hem. vi åker till mamma o pappa i fristad. sen vidare till stefans mamma o pappa på druvefors. sen vidare hemåt. ammar henne på kvällen nån gång, hon blir helt blå och livlös i ca 10 sek. detta räckte för 112 ringdes, ambulans kom o neo väntade i tre dagar. en henny som var uppkopplad till olika maskiner för att mäta hennes blod o andra prover som togs. vi levde i ett rum på ca 20 kvm där stod då ca 3 maskiner, två stora sängar o hennys "balja" hon låg i. ett slussrum på neo då de inte visste vad det var med henne. de kom fram till att hon troligen satt i halsen men hjälpes vad jag var rädd. sen följde en tid med kämpande av amning o pumpning i dyl. men när henny var fyra veckor slutade jag med detta helt o sedan följde enbart flaskmatning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0