8 okt

idag blir elsapelsa 2 år. kl 16.00 2008 föddes vår andra prinsessa. en förlossning som i korta drag  gick till så här
11.45 de sätter dropp
ca 14.15 de tar hinnorna så vattnet går
14.25 håller jag på o dööö av smärta
14.30 ber jag om ryggmörgsbedövning
15.30 behöver jag "gå på toa" (krystvärkar visar det sig) så de inser att det inte blir nån ryggmärgsbedövning
16.00 PRICK är tjockisen ute, 4550 gr 54 cm lång.

kl 20.00 går elsas första resa upp till Neonatalavd för blodprover för jag hade en infektion vid förlossningen.
sedan kommer inte elsis ner till oss förrän ca 2-3 på natten.

sedan ska det tas blodprover igen o på kvällen 9 okt ska det tas prover igen, de sista för att se om hon har fått den infektion jag hade. 15 min ung efter stefan åkt hem kommer de o säger att vi måste till Neo direkt. sitter där till kl 00 ung. elsa får stanna kvar, men ingen säng till mig finns så ner i kulvertarna för att gå genom hela sjukhuset för att åka upp till vån 8 (?) men kommer jag dit? NEJ! man behöver kort (som de sa att jag inte behövde nåt) kommer till entrevån och som TUR är så kommer en sköterska förbi o han hjälper mig upp till bb.

sen ska man då försöka sova med en dotter hemma som man inte träffat på två dagar o sen en som ligger med medicinering o jag har ingen aning om vad som händer med henne. (och dessutom suttit o pratat med en mamma som förlorat ett barn i v 38 i GBS, Grupp B Streptokocker, den infektion som elsa har)
kl 6 får jag nog o går bort till Neo o får se en elsa som är uppkopplad till nån el några maskiner som kollar av henne.
sen ska det tas prover hela dagen o jag får gå fram o tillbaka för att äta på bb för på Neo finns inget för mig. elsa är född en onsdag o vi får först åka hem söndag kväll för att sedan två gånger om dagen till torsdagen åka in för att få hennes antibiotika.

vilken start på tvåbarnsmammalivet =)

o sedan dess har det varit febertoppar, urinvägsinfektion, röntgen av njurar i gbg o vattenkoppor o koll av ben o höfter o hej o hå...

inte meningen att ta hela hennes förlossning. får kanske sätta mig o skriva ner hennys med medan man kommer ihåg.

______________________________________________________________________________________________

kan ju tillägga att elsa var beräknad till 24 sep men 14 dagar senare föddes hon (o detta på grund av att jag bröt ihop när läkaren vid en bedämning av igångsättning säger "ni kan komma tillbaka på fredag" och "det är ju BARA två dagar till" "är det sååå jobbigt?" JAAAA!!! det var det =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0